Organizatori:
Facultatea de Litere, Departamentul de Limbi și literaturi străine (specializarea FILOLOGIE CLASICĂ) – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Colegiul Național „Vasile Alecsandri” Iași
În parteneriat cu:
Inspectoratul Școlar Județean Iași
Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza” Iași
Comitetul științific:
Conf. univ. dr. Claudia Tărnăuceanu, Lector univ. dr. Magda Mircea, Lector dr. Iulian-Gabriel Hrușcă, CS II dr. Ana-Maria Gînsac, CS dr. Constantin-Ionuț Mihai, Asist. univ. dr. Bogdan Guguianu
Concursul național VESTIGIA LITTERARUM se adresează elevilor care sunt interesați de aspecte ce vizează temele și motivele culturale ale Antichității greco-latine, fiind structurat pe trei secțiuni principale: eseuri, dramaturgie, desen și jocuri cu zei.
Comitetul științific: Conf. univ. dr. Claudia Tărnăuceanu, Lector univ. dr. Iulian Gabriel Hrușcă, CS II dr. Ana-Maria Gînsac, CS III dr. Constantin-Ionuț Mihai, Asist. univ. dr. Bogdan Guguianu.
Proba de concurs constă în comentarea și interpretarea de către elev a unuia dintre textele selectate în acest scop. Scrierile autorilor greci și latini din care vor fi extrase fragmentele acoperă domenii diverse precum literatură clasică, istorie, filosofie și teologie.
Textele vor fi expuse atât în limba de origine, cât și în traducere, pentru ca elevul să poată face corelații conceptuale cât mai pertinente.
Concursul de eseuri este destinat exclusiv elevilor de liceu.
Pe plan evaluativ, vor fi considerate relevante următoarele aspecte: identificarea corectă a mizelor textului și a conceptelor sale esențiale, structura formală a lucrării elevului, veridicitatea informațiilor, originalitatea comentariilor și a interpretărilor, argumentarea clară și concisă a punctelor de vedere, pertinența concluziilor, corectitudinea citărilor din surse bibliografice, corectitudinea gramaticală.
Lucrarea elevului trebuie să cuprindă între 3 și 5 pagini, să fie redactată cu fontul Times New Roman, mărimea 12, spațiere între rânduri de 1,5.
Formularul de înscriere va fi completat online de către elev, documentul cu eseul urmând a fi încărcat în rubrica aferentă. Orice eventuale informații pot fi solicitate de către elev la adresa vestigia.litterarum@gmail.com. Rezultatele concursului vor fi făcute publice în decurs de două săptămâni de la deadline-ul trimiterii lor pe site-ul secției de Filologie clasică (filologieclasica.ro) din cadrul Departamentului de Limbi și literaturi străine al Facultății de Litere de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
Elevilor li se vor acorda premii constând în diplome și cărți, iar profesorilor îndrumători le vor fi oferite certificate/ adeverințe de participare.
Barem de evaluare:
– identificarea corectă a mizelor textului și a conceptelor sale esențiale – 15 puncte
– structura formală a lucrării elevului – 10 puncte
– veridicitatea informațiilor – 10 puncte
– originalitatea comentariilor și a interpretărilor – 15 puncte
– argumentarea clară și concisă a punctelor de vedere – 15 puncte
– pertinența concluziilor – 15 puncte.
– corectitudinea citărilor din surse bibliografice – 10 puncte
– corectitudinea gramaticală – 10 puncte
Decisiv este rolul profesorului îndrumător care trebuie să consilieze elevul în vederea găsirii unui echilibru între ideile personale ale acestuia și referințele la fragmentele de text comentate, astfel încât lucrarea elaborată de elev să întrunească cerințele anterior precizate.
Comitetul științific își rezervă dreptul de a contacta profesorul îndrumător în cursul evaluării lucrării elevului, dacă va considera că este necesar.
În cadrul acestei secțiuni, elevii pot reprezenta scenic episoade/fragmente din dramele autorilor antici. Pot fi abordate subiecte din operele unor autori precum Homer, Hesiod, Eschil, Sofocle, Euripide, Aristofan, Menandru, Plaut, Terențiu, Vergiliu, Ovidiu, Seneca etc. Materialul realizat va trebui să fie înregistrat live și să nu depășească 15 minute Materialul realizat va trebui să fie înregistrat live și să nu depășească 10 minute. Interpretarea scenică poate fi realizată individual (monolog) sau în grup (sceneta unei trupe școlare).
Concursul de dramaturgie este destinat atât elevilor de gimnaziu, cât și celor de liceu.
Pe plan evaluativ, vor fi considerate relevante următoarele aspecte: claritatea și concizia în exprimare, surprinderea corectă a mesajului transmis de episodul dramatic, capacitatea de a improviza, talentul în interpretarea rolurilor, calitatea recuzitei (măști, costume, decor), evocarea relevanței dramaturgiei antice în problemele actuale, efectele și reprezentările muzicale.
Formularul de înscriere va fi completat online de către elev, link-ul de Youtube cu reprezentarea dramatică urmând a fi încărcat în rubrica aferentă. Orice eventuale informații pot fi solicitate de către elev la adresa vestigia.litterarum@gmail.com. Rezultatele concursului vor fi făcute publice în decurs de două săptămâni de la deadline-ul trimiterii lor pe site-ul secției de Filologie clasică (filologieclasica.ro) din cadrul Departamentului de Limbi și literaturi străine al Facultății de Litere de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
Elevilor li se vor acorda premii constând în diplome și cărți, iar profesorilor îndrumători le vor fi oferite certificate/ adeverințe de participare.
Baremul de evaluare:
– claritatea și concizia în exprimare – 10 puncte
– surprinderea corectă a mesajului transmis de episodul dramatic – 15 puncte
– capacitatea de a improviza – 15 puncte
– talentul în interpretarea rolurilor – 15 puncte
– calitatea recuzitei (măști, costume, decor) – 15 puncte
– evocarea relevanței dramaturgiei antice în problemele actuale – 15 puncte
– efectele și reprezentările muzicale – 15 puncte
Decisiv este rolul profesorului îndrumător care trebuie să consilieze trupa de teatru în vederea unei adaptări dramatice cât mai reușite, astfel încât piesa interpretată de elevi să întrunească cerințele anterior precizate.
Comisia de jurizare își rezervă dreptul de a contacta profesorul îndrumător în cursul evaluării materialului prezentat, dacă va considera că este necesar.
În cadrul acestei secțiuni, elevii pot realiza desene inspirate din temele mitologice ale Antichității greco-latine. Vor putea fi astfel înscrise lucrări de artă plastică (pictură, desen, grafică în creion) sau lucrări de artă digitală (pictură / grafică pe calculator). Formatul lucrării va fi A4. Toate materialele trebuie să reprezinte creații originale. Desenele înscrise în concurs pot fi realizate prin orice tehnică (ulei, acuarelă, creion, peniță, colaj etc.). Ele vor fi semnate olograf de concurent și scanate în format TIFF sau JPEG la rezoluție de 300 dpi.
Concursul de desen este destinat elevilor de gimnaziu, dar și de liceu. (Elevii de gimnaziu vor fi evaluați separat în raport cu cei de liceu.)
Pe plan evaluativ vor fi considerate relevante următoarele aspecte: adaptarea cât mai concretă la temele mitologiei greco-latine, exprimarea mesajului tematic prin elemente plastice cât mai armonioase, creativitatea și originalitatea, inovația în privința posibilelor adaptări tematice la actualitate, calitatea estetică a designului grafic, capacitatea desenului de a transmite afecte cât mai percutante, echilibrul și armonia stilului plastic.
Formularul de înscriere va fi completat online de către elev, documentul cu desenul urmând a fi încărcat în rubrica aferentă. Orice eventuale informații pot fi solicitate de către elev la adresa vestigia.litterarum@gmail.com. Rezultatele concursului vor fi făcute publice în decurs de două săptămâni de la deadline-ul trimiterii lor pe site-ul secției de Filologie clasică (filologieclasica.ro) din cadrul Departamentului de Limbi și literaturi străine al Facultății de Litere de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
Elevilor li se vor acorda premii constând în diplome și cărți, iar profesorilor îndrumători le vor fi oferite certificate/ adeverințe de participare.
Barem de evaluare:
– adaptarea cât mai concretă la temele mitologiei greco-latine – 15 puncte
– exprimarea temei prin elemente plastice definitorii – 10 puncte
– creativitatea și originalitatea – 15 puncte
– inovația în privința posibilelor adaptări tematice la actualitate – 15 puncte
– calitatea estetică a designului grafic – 15 puncte
– capacitatea desenului de a transmite afecte cât mai percutante – 15 puncte
– echilibrul și armonia stilului plastic – 15 puncte
Decisiv este rolul profesorului îndrumător care trebuie să consilieze elevul în vederea unei adaptări plastice cât mai reușite, astfel încât opera de artă a elevului să întrunească cerințele anterior precizate.
Comisia de jurizare își rezervă dreptul de a contacta profesorul îndrumător în cursul evaluării materialului prezentat, dacă va considera că este necesar.
Proba de concurs va consta în elaborarea de către elevii de gimnaziu și de liceu a unor jocuri educative, inspirate din mitologia și istoria Antichității greco-romane, ale căror protagoniști să fie zeii, personajele mitologice sau istorice cunoscute.
Formatul lucrării: Materialele înscrise în concurs trebuie să reprezinte lucrări proprii, creaţii originale. Jocul propus poate fi în format tipărit sau în digital. Elevii vor înscrie în formularul de concurs înregistrarea cu interpretarea practică / demonstrativă a jocului propus și cu prezentarea clară, la început, a instrucțiunilor jocului. Prezentarea va debuta cu descrierea detaliată a jocului, în care se vor explica toate elementele și etapele acestuia: număr de participanți, mod de organizare, materiale necesare, durata jocului, sarcini și reguli pentru jucători, ce obțin participanții în urma acestui joc etc. Filmulețul de prezentare și de aplicare a jocului creat va fi încărcat pe Youtube, iar în Formularul de înscriere va fi atașat doar linkul. Filmul va avea durata maximă 5 minute. Prezentarea jocului poate fi realizată individual sau în echipă, prin implicarea tuturor participanților în exemplificarea jocului. Materialul înscris în formularul de concurs va avea un titlu relevant și va reprezenta o creație originală a elevilor.
Concursul este destinat atât elevilor de gimnaziu, cât și celor de liceu.
Criterii de jurizare pentru această secțiune:
– corectitudinea cunoștințelor și relevanţa pentru tema concursului: reflectarea cu fidelitate a cunoștințelor elevilor despre mitologia și istoria Antichității greco-romane în elementele jocului creat – 20 puncte;
– creativitatea şi originalitatea: abordare unică sau inovatoare asupra temei, identificată în combinații surprinzătoare ale elementelor mitologice și istorice; originalitatea titlului și a mesajului integrat în conceperea regulilor jocului – 20 puncte;
– complexitatea conceptului și nivelul de interactivitate: gradul de interacțiune pe care jocul îl oferă jucătorilor, prin complexitatea sarcinilor, recompenselor și a ceea ce jucătorii pot explora și învăța în lumea jocului – 20 puncte;
– calitatea grafică și impactul vizual – calitatea design-ului jocului, ilustrate prin personaje, decor și alte elemente vizuale, care trebuie să reflecte atmosfera Antichității greco-romane – 20 puncte;
– coerența prezentării – evaluarea clarității și coerenței mesajului și a obiectivelor transmise prin joc în mod clar, captivant şi logic, cu un fir narativ bine definit care să implice mituri și personaje – 20 puncte;
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.